Отчет Николай Савов – изпълняващ длъжността директор Столично предприятие за третиране на отпадъци /05.04.2024 – 12.04.2024/
През тази седмица:
♻ На Технически съвет, проведен на територията на ОП СПТО, на който присъстваха представители на Столична община и ОП СПТО, проектантите на депото представиха доклад за състоянието на депото, свободният му обем и информация с методика за последваща експлоатация. Потвърдена беше информацията, че депото има свободен обем за депониране между 18 и 28 месеца, в зависимост от количеството депониран отпадък.
♻ На 09.04.2024 г. на територията на ОП СПТО, бяхме посетени от общински съветници от Столична Община и г-жа Надежда Бобчева /заместник-кмет в Столична община по направление „Зелена система, екология и земеползване“/. Провокациите не са в основата на нито едно добро управление, а когато цифрите и показателите говорят, то тогава хората е нужно да замълчат. През последните дни бяхме атакувани затова, че всъщност завода работи, без помощта на кухи поръчки, фиктивни заявки, ненужни разходи, затова че впрягаме всички усилия да намалим количеството на отпадъци, които отиват към депото. Затова, че сме подобрили качеството на RDF, че полагаме всички усили да възстановим проектните показатели на ОП СПТО и, че нито един тон битов отпадък не отива нетретиран на депо.
♻ Участвахме в пресконференция, която бе организирана от г-н Васил Терзиев и неговият екип, на която извадихме фрапиращи данни за недоброто и неразумно изразходване на бюджетни средства. Да припомним – за последните четири години /януари 2019 до юни 2023 г/ за допълнителен персонал на посредническа фирма, която е организирала ръчното сепариране в ОП СПТО са платени 13 677 408 лв. При продажбата на тези рециклируеми материали, за същия период от време в бюджета са постъпили едва 353 178 лв. Това е само един от многото примери, с които разполагаме, относно неизгодни и неработещи в полза на предприятието договори – сключени не с производители, а с посредници.
♻ Бяхме изслушани в „Комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация“, където бяхме повикани да отговорим на въпроси, свързани със забавянията на плащанията от страна на ОП СПТО. Всички плащанията се извършват съгласно наличните преведени от СО средства, като приоритетно се покриват разходи за консумативи и резервни части необходими за безаварийната работа на завода. Не бива да забравяме, че на основание чл.19, ал.1 от ЗДФК в ОП СПТО има изградена система за контрол /СФУК/ за извършване на предварителен контрол по законосъобразност на дейността на предприятието. Предприятието не може да извърши плащане без да бъдат правилно окомплектовани документите за плащане /доклад, заявка, сервизен протокол, приемно-предавателен протокол и фактура /, като само по себе си издаването на фактура не е основание за превод на средства. Спазването на тези правила е не само наше задължение, а и отговорност пред хората, с чиито данъци ОП СПТО функционира. Придържането ни към всички приложими закони и регулации е отговорност, която сме поели заемайки позицията, на която сме. В комисията беше поканен и един от представители на фирма, заради която ОП СПТО търпи загуби от производството на електроенергия и работи само с един когенератор през последните 3 месеца. За неговото присъствие не бяха уведомени членовете на комисията, а това е поредната провокация. Същата фирма не е представила всички документи, но през общински съветници се опитва да получи плащане.
♻ Бяхме гости в сутрешните студия на България Он Еър и БТВ, където опитахме да покажем истината и реалността такава, каквато е!
♻ На 11.04.2024 г. в ОП СПТО пристигнаха представители на РИОСВ на извънредна проверка по сигнал, който е входиран от група общински съветници, представители на политическа партия ГЕРБ, от Столичен общински съвет.
♻ Продължава възстановяването на ОП СПТО. На 08.04.2024 г. е сменена транспортна лента на лазерен сепаратор 04М1131 сграда РДФ, лента 01М4031 в механичен цех и лента на отварач №1;
♻ Възстановена е системата за автоматично изчерпване на инфилтрат от ляв приемен бункер за отпадъци;
♻ Възстановени са напълно санитарните помещения на площадка „Садината“ (бани, съблекални и тоалетни).
♻ Продължава изключително трудната и неефективна комуникация с фирмата, която обслужва подемните кранове в Биосушене и Приемна. Ремонтните дейности се извършват бавно и неефективно. Кранът в приемна е въведен в експлоатация след едноседмичен ремонт.
♻ Направено е проучване и сме в процес на въвеждане на система за контрол на движенията на абсолютно всички превозни средства, които са собственост на ОП СПТО. Системата автоматично ще позволи да се извършва контрол в реално време на локацията, скоростта, маршрута, разхода и нивото на горивото. Автоматично ще бъдат създавани пътни листи и автоматично ще се попълват досиетата на всички транспортни средства. Това ще доведе до пълен контрол върху експлоатацията на машинния парк на предприятието и ще ограничи възможността за злоупотреби.
♻ През седмицата наши гости бяха студенти от Лесотехническия университет. Те се запознаха с работата на двете инсталации на ОП СПТО – ПЛОЩАДКА „САДИНАТА“ и ИБТ „Хан Богров“. Заводът за третиране на отпадъци е място, което предлага много възможности за кариерно развитие след завършване на висшето образование и учебна практика;