В изказване в национален ефир на 21 март 2025 година, министърът на околната среда и водите Манол Генов направи серия от неверни твърдения и внушения във връзка с управлението на отпадъците в София. За да не допуснем хората да бъдат заблуждавани, изнасяме следните факти в отговор на всяко едно от подвеждащите твърдения:
❌ Какво каза министърът:
“Общинските съветници, членовете на комисията по околна среда и води не са допускани до завода.”
✅ Какви са фактите:
- През 2024 година официално запитване за достъп до завода от общински съветници е имало единствено – на 4 април от Георги Георгиев. Допуснати са 4 общински съветници от ГЕРБ, които по време на посещението предават на живо. Записите са налични в социалните мрежи.
- На 12 април членове на СОС са допуснати отново във връзка с изявление в национален ефир.
- При неофициално искане за достъп през юни 2024 година, Столична община организира транспорт на 24 юни до завода и никой не се явява.
- На 16 юли членове на комисията по екология правят опит да влязат в завода без да спазят процедурата за достъп. Екипът за СПТО е спазил процедурата, в резултат на което общинските съветници не са допуснати.
- От юли 2024 година до днес в Столична община не е постъпило нито едно официално искане от комисия в СОС или общински съветници за посещение на СПТО.
В допълнение, за 2024 г. има осъществени рекорден брой от около 30 официални посещения в СПТО – НПО, ученици, студенти, партньори от 8 региона по проекта CIBUS на ЕС, Министерството на икономиката и опазването на климата и Посолството на Германия в България, представители на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), Програма за международно градско сътрудничество в Северна Америка (IURC) – делегация от гр. Атланта (щат Джорджия, САЩ), гости от Мароко, Германия, Австрия, САЩ, Гърция, Република Косово.
❌ Какво каза министърът:
“Неизвестно какви разходи се правят там по отношение на транспортиране на РДФ.”
✅ Какви са фактите:
Работата на СПТО е да обработи отпадъците така, че за депониране да остане минимално количество. Това ключва:
– отделяне на рециклируемите отпадъци и продажбата им като ценен ресурс;
– производство на компост от биоразградими отпадъци;
– изсушаване на онова, което е невъзможно да бъде отделено и превръщането му в RDF гориво;
– депониране на възможно най-малко количество отпадък, който не може да бъде отделен или превърнат в RDF.
– През 2024 директно са депонирани едва 7107 тона битов отпадък, а през 2023 г. – при предишното ръководство, това количество е над 90 000 тона.
Произведеното RDF гориво се пласира на циментови заводи и топлоцентрали, които го използват за горене, но за това общините плащат. Тази цена се плаща, за да не отива този отпадък в земята. Цената включва и транспортиране. Така работи системата.
Предишното ръководство беше оставило СПТО с един единствен договор за оползотворяване на RDF, като дори и той не можеше да бъде изпълнен в неговата цялост, заради нефункциониращи тогава инсталации за преработка.
В спешен порядък през 2024 година Столична община сключи всички 8 възможни договори. В резултат СПТО отчита рекордни количества изнесен и реализиран RDF:
През 2024 година цената за транспорт и оползотворяване на RDF, която СПТО е платило, е общо 10 497 496 лв. Тази сума е част от План сметката на столицата и предвиден разход за устойчиво управление на отпадъците.
❌ Какво каза министърът:
“Имаме информация, че много често, заради технологията на завода (…) РДФ, който се гори в циментовите заводи не е с най-високото качество, често има “рекламации” от страна на тези оператори.”
✅ Какви са фактите:
След значително подобряване на качеството на произвеждания RDF, за период от 01.01.2025 до момента:
- изнесен RDF – 20 764 тона
- върнат RDF и доказано негоден за горене (“рекламации”) – 15 тона
- няма нито един курс върнат от циментов завод
За сравнение, при предишното ръководство на завода, за цялата 2023 г:
- изнесен RDF – 78 903 тона
- върнат RDF (“рекламации”) – 1423 тона
❌ Какво каза министърът:
“От месеците май до септември в Националната информационна система за отпадъци не са показвани данни за движение на отпадъците в Столична община.”
✅ Какви са фактите:
Крайният срок за подаване на годишните отчети към Националната информационна система за отпадъците е 31 март 2025 година (съгласно Наредба 1 от 04.06.2014) и дотогава всички данни подлежат на корекция.
Данните за 2024 година са подадени от Столичния завод за третиране на отпадъците към Столична община в цялост на 10 март 2025 година. В момента се провежда финален одит на следните данни от страна на администрацията преди депозиране към МОСВ:
- Приети отпадъци – 415 707, 102 тона
- Директно депонирани – 7107, 6 тона
- RDF изнесен – 89 143, 02 тона (рекордно количество от създаването на СПТО)
❌ Какво каза министърът:
По закона за управление на отпадъците всеки кмет е длъжен да се грижи за управление на отпадъците в съответната община. (…) Кметовете щадят своите избиратели. Защото кметът на населено място трудно ще глоби някой, че си е изхвърлил строителните отпадъци. (…) Министърът на околната среда и водите не е враг и не е инспектор, който трябва да глобява общините, те трябва да организират тази дейност сами.
✅ Какви са фактите:
Законът за управление на отпадъците разписва подробно задълженията на кметовете и на всички други участници в процесите по управление на отпадъците.
Съгласно текстовете, транспортирането на отпадъци от строителни площадки се извършва от лица, регистрирани по чл. 35 от Закона. Това са транспортни или други фирми със съответното разрешение за дейности с отпадъци и сключен договор със строителя или възложителя на строежа.
При установено нерегламентирано изхвърляне на строителни отпадъци и установен извършител на деянието с разрешение по чл.35, Директорът на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице трябва да издаде предписания за отстраняване на отпадъците за сметка на нарушителя, за възстановяване качествата на околната среда. Отговорност на РИОСВ е да спре дейностите съгласно чл. 128 т.1 и т.2 от ЗУО, като отнеме издаденото разрешително. На извършителите на нарушението се съставят актове за установено административно нарушение съгласно чл. 134 ал.1 т.1 от ЗУО.
При неясен извършител разходите по възстановяването на качествата на околната среда се поемат от лицата, в чието държане се намират отпадъците – собствениците на имота, съгласно чл.55 ал. 1 и ал.2.
Правомощия да проверява и санкционира нерегламентирано депониране и транспортиране на отпадъци има и Столичният инспекторат. В тази връзка, през 2024 година той е издал 478 акта и още над 130 от началото на тази година.
ОП СПТО