На стотния ден от встъпването ми като временно изпълняващ длъжността директор на ОП СПТО, е време да направя отчет, отчет – равносметка на свършеното до тук и какво ни предстои от сега нататък.
В края на месец ноември заварих едно неработещо предприятие. Заводът не успяваше да преработва входящия отпадък, събиран на територията на Столична община, а работата на оборудването демонстрираше непрекъснати аварии и непредвидени престои. При възникването на проблеми нямаше яснота с какво се занимават хората, които са предвидени за поддръжка на оборудването.
През последните 100 дни:
- Извършихме ревизия на организационната структура. Администрацията не познаваше работата на завода и съществуваха множество „кухи“ длъжности. Успяхме да създадем екипи за работа, които да реагират бързо и адекватно при възникване на аварии.
- Изготвихме бланки за ежедневни инспекции, които да ни дадат информация за реалното състояние на машините и съоръженията във всеки един момент на работния процес. Времето за реакция при непрекъснато възникващите аварийни ситуации намалява постепенно.
- Започна проверка на всички сключени договори за ремонтни дейности и резервни части. Проведохме множество срещи с представители на фирми, за да бъдат възстановени ремонтните дейности и да бъдат спазвани условията по подписаните договори.
- Бе извършена ревизия на БРТ –тата в Приемна сграда и на отварачите на торби. Успяхме да сменим значителна част от лентовите транспортьори, за да намалим изпадането на прах и отпадъци между тях;
- Извърши се цялостна проверка на актуалното състояние на всички машини и транспортна техника. Спря се огромния разход на хидравлично масло и масла. Възстановен е контрола върху извършваните ремонтни дейности.
- Извърши се проверка и почистване на ръкавните филтри и прахозасмукващата система. Запрашаването е един от проблемите, които трябва да решим, защото това пречи на нормалната работа на машините и оптичните сепаратори. Изготвен е план за подобряване на обезпрашаването в сградата на RDF производството, който включва цялостно почистване на вентилационните системи, урегулиране на вентилационната система и създаване на система за допълнителна сепарация за лека фракция;
- В края на 2023 г. е възстановена ръчната сепарация на стъкло в Приемна зона, а в началото на 2024г. е назначен първият екип от хора в „Механично сепариране“. Те извършват ръчната сепарация на рециклируеми материали;
- Направихме пълна ревизия на шеста клетка в сектор Биосушене. Капакът на клетката е унищожен още на 21.04.23 г., а от тогава клетката е извън експлоатация.
- Отворихме клетка №4 на ДНО „Садината“. Подадохме сигнал за несъответствие в обемите на клетките в депото. Има констатирано разминаване в заявленията за издаване на Комплексно Разрешително и възлаганията, които са осъществени по изграждането на клетките в депо „Садината“. Потвърдено е сериозно разминаване между подадени и издадени документи. Проведоха се срещи с проектанта на депото и се извърши геодезическо замерване“ с цел установяване на свободния обем на клетките на депото. След проведеното измерване от ГИС се потвърдиха предварителните анализи за липсващ свободен обем в клетките на депо „Садината“;
- През последните три месеца регистрирахме няколко запалвания на литиево-йонни батерии, като най-сериозното от тях увреди трети лентов транспортьор, свързващ сграда „Биосушене“ и сграда „Производство на RDF-гориво. Две седмици по-късно екипите на СПТО успяха да възстановят неговата работа;
- В приемна зона бе възстановен строгият контрол, който служители на ОП СПТО осъществяват върху фирмите, доставящи отпадъци на площадка „Садината“. Наличието на строителни материали, пепел и сгурия в смесения битов отпадък сериозно може да увреди наличните машини и техника. Редовно се изпращат писма към Столична община, Столичен инспекторат и се уведомяват фирмите, чиито камиони са извършили нарушенията;
- Управленският екип на ОП „Столично предприятие за третиране на отпадъци“ финализира Оздравителния план, разработен в следствие на получения през януари одитен доклад. Чрез него се определят стъпките и начините за отстраняване на констатираните нередности, за да бъде възстановена нормалната работата на СПТО.
- В съответствие на предписанията, които получихме от проведения одит и изготвения план за действие, в момента се извършва пълна /реална/ инвентаризация на цялото имущество на ОП СПТО. Назначените комисии извършват инвентаризация на дълготрайните материални и нематериални активи, материалните запаси на склад и употреба;
- С падането на снеговете бе направена организация на СО и екипите на ОП СПТО се включиха активно в извозването на клони и зелени отпадъци, при възникналата бедствена ситуация. През този период ИБТ „Хан Богров“ работеше на предела на технологичните си възможности за преодоляване на кризата.
- В ИБТ „Хан Богров“ заради порочно сключени договори бяхме поставени в ситуация с компрометиран когенератор и невъзможност да преработваме хранителните отпадъци на София. Кризата е преодоляна, но когенератора не работи месец и половина. Управленският екип ще предприеме стъпки за подаване на сигнал към компетентните органи за безстопанственост и корупционни практики;
- Управленският екип на ОП СПТО изпълнява утвърдения от кмета на СО г-н Васил Терзиев „План за действие“;
Николай Савов